
Zespół Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Grodzisku Wielkopolskim aktywnie uczestniczy w realizacji projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”. W jego ramach nauczyciele naszej szkoły mają możliwość udziału w cyklu wykładów akademickich prowadzonych przez ekspertów reprezentujących różne dziedziny nauki i edukacji. Spotkania te są okazją nie tylko do zdobycia nowej wiedzy, ale również do refleksji nad współczesnymi wyzwaniami w pracy pedagogicznej i wychowawczej.
W roku szkolnym 2024/2025 zrealizowano następujące wykłady:
- „Jak opowiadać o historii, aby uczniowie ją polubili? Wykład dedykowany nie tylko humanistom” – dr Mariusz Menz zachęcał do spojrzenia na nauczanie historii przez pryzmat nieoczywistych narracji i angażujących opowieści, które mogą zainteresować uczniów i uczennice bez względu na profil klasy.
- „Sztuczna inteligencja w edukacji: możliwości, narzędzia i problemy” – dr Marcin Jukiewicz wprowadził nauczycieli w tematykę sztucznej inteligencji oraz modeli językowych, takich jak ChatGPT, omawiając ich potencjalne zastosowania w edukacji oraz związane z nimi wyzwania i ryzyka.
- „Lekcja w działaniu – badawczy wymiar w nauczaniu i uczeniu się” – prof. Izabela Skórzyńska przedstawiła koncepcję nauczania opartego na badaniu i samodzielnym odkrywaniu, zachęcając do refleksji nad potencjałem badawczym różnych metod dydaktycznych.
- „Polacy i Polska w czasie I wojny światowej. W kręgu mitów, prawd i faktów” – prof. Damian Szymczak zajął się zagadnieniami związanymi z I wojną światową, wskazując na historyczne uproszczenia i stereotypy, które funkcjonują w narracjach podręcznikowych i świadomości społecznej.
- „Szkodliwe informacje. Psychologiczne mechanizmy podatności na dezinformację, fake news i teorie spiskowe w internecie” – dr Michał Kosakowski poruszył temat dezinformacji i edukacji medialnej, wyjaśniając, dlaczego młodzi ludzie są szczególnie podatni na fałszywe treści i jak temu przeciwdziałać.
- „Przełamywanie wypalenia zawodowego: tworzenie zdrowego środowiska pracy w szkołach” – dr Jarosław Grobelny przedstawił praktyczne strategie budowania środowiska pracy wspierającego dobrostan nauczycieli i przeciwdziałającego wypaleniu zawodowemu.
- „Szkoła z perspektywy ucznia w spektrum autyzmu” – dr Izabela Stankowska-Mazur omówiła specyfikę funkcjonowania uczniów z ASD, zwracając uwagę na trudności komunikacyjne, społeczne oraz sposoby dostosowania metod dydaktycznych do ich potrzeb.
- „MECHANOCHEMIA. Od moździerza i tłuczka do bezrozpuszczalnikowej syntezy leków” – dr Dawid Frąckowiak zaprezentował interdyscyplinarne spojrzenie na zrównoważony rozwój poprzez zastosowanie mechanochemii w nowoczesnym przemyśle farmaceutycznym i edukacji STEM.
- „Różnorodność płciowa w szkole – wyzwania dla procesu edukacji i wychowania” – dr Monika Zielona-Janek podjęła temat złożoności tożsamości płciowej, omawiając rolę nauczycieli w tworzeniu wspierającego i włączającego środowiska szkolnego dla wszystkich uczniów.
Każdy z wykładów stanowił cenne źródło wiedzy oraz inspirację do dalszych działań pedagogicznych. Wspólna refleksja nad zagadnieniami społecznymi, psychologicznymi i dydaktycznymi przyczynia się do budowania nowoczesnej, świadomej i zaangażowanej kadry nauczycielskiej. Dziękujemy organizatorom projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030” za stworzenie przestrzeni rozwoju nie tylko dla uczniów, ale również dla nauczycieli.